ادامه اعتراضات بی وقفه و آمادگی دانشجویان برای اعتراض در روز دانشجو و آزادی برخی زندانیان

در حالیکه اعتراضات بی وقفه در شهرها مختلف ادامه دارد و هر چند از میزان انها در روز شنبه و یکشنبه کاسته شده بود اما به نظر میرسد در سطح دانشگاهها اعتراضات گستزده ای در حال شکل گیری است و دانشجوبان دارند خود را برای تظاهرات بزرگ بمناسبت روز دانشجو در شانزدهم آذر ماه اماده میکنند. در حالیکه در تهران و چند شهر دیگر از جمله کرج وابدانان و رشت تظاهراتی علیه حکومت انجام شد و اعتصابات و اعتراضات دانشجویی و دانش‌آموزی گسترده ای در روز یک‌شنبه در شماری از دانشگاه‌های ایران از جمله در شهرهای تهران، سنندج، و کرج ادامه یافت.
دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی در تهران در حمایت از دانشجویان بازداشت ‌شده تجمع کردند و شعارهایی در حمایت از آنها سردادند شماری از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف نیز روز یک‌شنبه در دانشکده کامپیوتر و فیزیک تحصن کردند و به بازداشت و ممنوعیت ورود دانشجویان و همچنین جو امنیتی بر پا شده در این دانشگاه اعتراض کردند دانشجویان دانشگاه خواجه‌نصیر تهران نیز با تحصن در محوطه دانشکده عمران خواهان آزادی دانشجویان زندانی و برچیده شدن محدودیت‌های اعمال شده در دانشگاه شدند. در دانشگاه الزهرا، دانشجویان دختر معترض در تهران صفی از ظرف‌های غذای خود در محوطه دانشگاه چیدند و از خوردن ناهار سر باز زدند.همچنین در دانشگاه آزاد سنندج نیز، دانشجویان معترض با شعارهای مشابهی آزادی زندانیان سیاسی را خواستار شدند. دانشگاه خوارزمی کرج نیز شاهد تظاهرات دانشجویان بودند . همچنین اعتراضات دانش‌آموزی نیز با وجود محدودیت‌های جاری در مدرسه‌ها همچنان ادامه دارد.
در خبری در رابطه با دانش آموزان و کودکان یونیسف، صندوق کودکان سازمان ملل متحد، با انتشار بیانیه‌ای، خشونت علیه کودکان در جریان سرکوب اعتراضات ایران را که تا کنون به کشته‌شدن بیش از ۵۰ کودک نیز منجر شده، محکوم کرد.
در بیانیه این نهاد بین‌المللی که شامگاه یکشنبه ۶ آذر منتشر شد، آمده است که یونیسف «خواستار پایان‌دادن به انواع خشونت‌ها و آزارهایی است که طبق گزارش‌ها در جریان ناآرامی‌های عمومی منجر به جان‌باختن بیش از پنجاه کودک و مجروح‌شدن شمار بسیاری از آنان شده است».
اعتراض دانش‌آموزان در شهرهای مختلف ایران در مدرسه و خیابان ادامه دارد، و بنا بر گزارش‌ها، نیروهای انتظامی، لباس شخصی و بسیج بارها به مدرسه‌ها حمله کرده و شمار نامعلومی از دانش‌آموزان را بازداشت کرده‌اند.
این نخستین واکنش رسمی یونیسف به کشته‌شدن مردم به‌دست نیروهای حکومتی ایران در سرکوب اعتراضات «زن زندگی آزادی» است که از ۲۶ شهریور آغاز شده و همچنان ادامه دارد.
با این حال صندوق کودکان سازمان ملل متحد در بیانیه خود اعلام کرده است که این سازمان «از زمان وقوع اولین موارد تلفات کودکان در جریان اعتراضات، مستقیماً نگرانی‌های خود را به مقامات ایران اعلام کرده است.»
یونیسف در این بیانیه همچنین در مورد «تداوم یورش‌بردن به برخی مدارس و تفتیش» دانش‌آموزان «به‌شدت» اظهار نگرانی و تأکید کرده است که «مدارس باید همیشه مکان امنی برای کودکان باشد».
در این میان چند زندانی معروف آزادشدند حسین رونقی فعال سیاسی ، هنگامه قاضیانی هنرپیشه و محمود شهریاری مجری سابق تلویزیون، پروانه سلحشوری نماینده سابق مجلس از زندان آزاد شدند ولی همزمان صادق زیبا کلام و محمود صادقی نماینده سابق تهران به دادسرا احضار شدند و چند خبرنگار هم دستگیرشدند . این در حالیست که از چهارده هزار تن زندانی خبری در دست نیست . همچنین خبر کور شدن و مجروح چشمی شدن چهار صد نفر از افرادی که در تظاهرات شرکت کرده بودند توسط اصابت گلوله ساچمه ای نیروی انتظامی توسط گروه پزشکان معالج چشم پزشک شوک جدیدی بود که به افکار عمومی وارد کرد . همچنین دادستان اصفهان تقاضای حکم اعدام برای توماج صالحی خواننده رپ را تایید کرد.
همچنین کنعانی سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد که دولت جمهوری اسلامی با کمیته حقیقت یاب مصوبه شورای حقوق بشر سازمان ملل در مورد اعتراضات اخیر همکاری نخواهد کرد.
به نظر میرسد تداوم تظاهرات و بی اثر بودن تهدیدات مقامات سیاسی و تظامی و امنیتی در مورد خاتمه یافتن تظاهرات عملا بی نتیجه بوده است . حکومت بدون انکه دلایل اعتراضات را درک کند صرفا سعی دارد که با سرکوب اعتراضات ان را حل کند که طبیعتا این امر قابل حل نخواهد بود و عامل اعتراضی با هر بهانه ای مجددا شعله ور خواهد شد. حتی در مورد آزادی عملی حجاب در خیابانها که بعد از این تظاهرات محقق شد باعث شده برخی جناحهای تندرو از هم اکنون در صد احیا حجاب در خیابانها باشند و دنبال این هستند که با هر هزینه سیاسی و امنیتی این امر را محقق سازند چون میگویند عنصر هویتی نظام از بین خواهد رفت. ولی امکان چنین امری منجر به در گیریهای جدید خواهد شد. که بعید است حکومت در حال حاضر هزینه ان را بپردازد.