اعتراضات بی وقفه و تصویب قطعنامه کمیسیون تحقیق سازمان ملل درباره ابعاد حقوق بشری اعتراضات ایران

در نیمه ماه سوم تداوم تظاهرات و اعتصابات در ایران روز پنجشنبه به جز شهرهای استان کردستان در شهرهای متعددی در مشهد، اصفهان، تهران، ارومیه و دزفول، و سرپل ذهاب هم از جمله شهرهای اعتصاب‌کننده بودند که در برخی از مناطق با اعتصاب همراهی کردند. همچنین شب گذشته در اکباتان و تهرانپارس و هفت حوض و ستارخان در تهران گروههایی از مردم به خیابان امدند و به تظاهرات پرداختند. اما در تحول حقوقی مهم که نقطه عطف محسوب میشود . شورای حقوق بشر سازمان ملل در نشست اضطراری خود، در روز پنجشنبه دربارۀ نقض حقوق بشر در ایران، قطعنامۀ پیشنهادی آلمان و ایسلند را با ٢٥ رأی موافق، ٦ رأی مخالف و ١٦ رأی ممتنع تصویب کرد. این قطعنامه خواستار یک تحقیق بین المللی دربارۀ موارد نقض حقوق بشر در پیوند با سرکوب اعتراض های جاری در ایران شده و هدف از آن صریحاً جمع آوری و بایگانی کلیه اطلاعات و ادله و شواهد برای استفادۀ احتمالی در محاکم بین المللی علیه مسببان سرکوب در ایران اعلام شده است.
در این میان تلاش های جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از تصویب این قطعنامۀ بی سابقه با اتکا به حمایت چین و روسیه و دیگر متحدانش با شکست روبرو شد.اریتره، کوبا، پاکستان، چین، ونزوئلا، ارمنستان به قطعنامۀ پیشنهادی شورای حقوق بشر رأی منفی دادند. به این ترتیب، به نظر می رسد که روسیه، به قطعنامۀ شورای حقوق بشر سازمان ملل رأی ممتنع داده باشد .فولکر تورک کمیساریای سازمان ملل در سخنان خود به دستگیری بیش از چهارده هزار تظاهرکننده ایرانی و محکومیت برخی از آنان به اعدام نیز اعتراض کرد. او همچنین اظهارات رهبران ایران را در مورد معترضان را روایت رایج و همیشگی یک رژیم استبدادی خواند که تظاهرکنندگان، نمایندگان جامعه مدنی و روزنامه نگاران را مأموران دشمنان و دولت‌های خارجی معرفی می‌کند. میشل تایلر، نمایندۀ آمریکا، نیز مطالبۀ مردم ایران را کاملاً به حق و طبیعی دانست و گفت مردم ایران می خواهند آزادانه حرف بزنند و صدای شان شنیده بشود. وزیر امور خارجۀ آلمان نیز گفت تظاهرکنندگان ایرانی هیچ کرسی در شورای حقوق بشر سازمان ملل ندارند و صدای آنان در سازمان ملل شنیده نمی شود. به همین خاطر بر شورای حقوق بشر است که صدای خود را در دفاع از حقوق خدشه‌ناپذیر مردم ایران بلند کند . همچنین خدیجه کریمی نمایندۀ جمهوری اسلامی، کشورهای غربی را متهم کرد که فاقد اعتبار اخلاقی برای درس دادن به جمهوری اسلامی در زمینۀ حقوق بشر هستند.
در این میان تصویب این قطعنامه با استقبال مقام‌های آمریکا رو‌به‌رو شد. جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید با اشاره به این قطعنامه گفت شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با اکثریت قاطع آرا، به ایجاد یک هیات حقیقت‌یاب، برای تحقیق در مورد نقض حقوق بشر در ایران رای داد.وی گفت که این نشانه آشکار تعهد روزافزون بین‌المللی به پاسخگو کردن ایران در ارتباط با ناآرامی‌های اخیر در این کشور است.
جمهوری اسلامی که نگران پیا مدهای تصویب چنین قطعنامه ای است نمایندگان ده ها گروه مدنی و اجتماعی را که توسط دولت تاسیس شده بودند با خود به نشست این شورا برده و سعی کرد از طریق لابی با دیگر کشورها از تعیین گروهی از گزارشگران بین المللی برای تحقیق دربارۀ نقض حقوق بشر در ایران جلوگیری کند.
اکنون با تصویب قطعنامۀ پیشنهادی آلمان و ایسلند از این پس یک گروه تحقیق بین المللی درباره نقض حقوق بشر در ایران تشکیل خواهد شد که برای سفر کردن به ایران مجوزی دریافت نخواهند داشت .با جمع‌آوری و حفظ ادله و شواهد دربارۀ نقض حقوق بشر در ایران از این مستندات میتوان علیه مسببان خشونت و نقض حقوق بشر در ایران در دادگاه های بین المللی اقامه دعوا کرد . اما در تحولی دیگر پیتر استانو سخنگوی جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست خبری روز پنجشنبه مجددا ادعای مشارکت ایران با روسیه در جنگ اوکراین و نقض مسایل حقوق بشردر ایران را مطرح کرد و گفت اتحادیه اروپا برنامه‌ای برای قطع روابط دیپلماتیک با ایران ندارد و باب گفت‌وگو را باز نگه می‌دارد. وی تعامل را جز ذات و دی‌ان‌ای اتحادیه اروپا توصیف کرد که می‌تواند بعنوان عاملی برای حل مشکلات عمل کند. وی گفت پوتین بدترین جنایات علیه بشریت را مرتکب می شود، با این حال ما همچنان کانال های ارتباطی با روسیه را باز نگه می داریم تا مطمئن شویم که پیام ها منتقل می‌شود؛ از این طریق نگرانی های خود را مطرح و سعی می کنیم او را به تغییر رفتار سوق دهیم.وی گفت ما در این مرحله روابط و کانال های دیپلماتیک با ایران را قطع نمی کنیم و هنوز در تعامل هستیم. وی با اشاره به تماس‌های تلفنی مکرر جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با وزیر امور خارجه ایران گفت: ما کانال‌های ارتباطی را تا زمانی که کشورهای عضو در مورد موضع جدید اتحادیه اروپا تصمیم بگیرند باز نگه می‌داریم. حتی در بدترین موارد رفتارهای بین‌المللی، اتحادیه اروپا کانال‌های ارتباطی را قطع نمی‌کند. چرا که ما به تعامل اعتقاد داریم.
اما در این میان در تحولی دیگر که بسیاری ان را اقدامی تحریک انگیز خواندند وریا غفوری، بازیکن سابق استقلال و بازیکن فعلی باشگاه فولاد خوزستان، که نخستین بازیکنی بود که همراهی با جنبش مردمی داشت و نظرات انتقادی زیادی را منتشر کرده است، و محبوبیت زیادی دارد در استانه مسابقه فوتبال ایران وولز در جام جهانی توسط ماموران امنیتی ودر مقابل چشم فرزندش به اتهام توهین و تخریب تیم ملی فوتبال ایران و تبلیغ علیه نظام دستگیر شد.
با بسته شدن حلقه بین المللی علیه ایران ونیز تداوم تظاهرات و اعتصابات، از داخل و خارج، حکومت را بیش از بیش فرسوده کرده است. افزایش دستگیریها بخصوص چهره های مشهور نیز نشاندهنده ازدیاد سرگیجه حکومت در مقابله با خیزش انقلابی مردم است که روز به روز دامنه اش گسترده تر میشود و حکومت را به فروپاشی نزدیک ساخته است.