روحانی و تلاطم در بازارهای اقتصادی

در حالی که به گفته‌ی تحلیل‌گران و بازار، حوزه‌ی اقتصاد در ایران در یکی از آشفته‌ترین شرایط در سال های اخیر به سر می‌برد و ناامنی اقتصادی و بی‌ثباتی اقتصادی در همه‌ی حوزه‌های مالی و سرمایه‌ای موج می‌زند و ریسک‌پذیری نهادها و نهادهای اقتصادی را به شکل سرسام‌آوری افزایش داده است ،حسن روحانی رئیس جمهور ایران روز یک‌شنبه در جلسه اقتصادی دولت با اشاره به اینکه اقتصاد کشور تحت مدیریت قرار دارد، اظهار داشت ایران در حال دستیابی به هدف مهم اقتصاد بدون نفت است.
روحانی بار دیگر با اشاره به تحریم‌ها و تاثیر آن بر زندگی مردم به عملیات روانی پیچیده دشمنان و تشدید فشارهای اقتصادی با هدف شکست دادن تجربه اقتصاد بدون نفت در ایران اشاره کرد و اظهار داشت دشمنان هم مانع از صادرات نفت شده‌اند و هم جلوی انتقال دارایی‌های کشور به داخل کشور را گرفته‌اند.
وی افزود دشمنان مدام در صدد القای این تفکر هستند که سیاست‌های اقتصاد بدون نفت در ایران موثر نبوده و اقتصاد ایران به خاطر تحریم‌های اعمال‌شده در حال شکست است.
وی در ادامه‌ی اظهاراتش با انتقاد از دشمنان که معیار شکست اقتصادی را نوسان قیمت‌ها عنوان می‌کنند، اظهار داشت دشمنان شاخص‌های اصلی اقتصادی در ایران را برای تحلیل وضعیت اقتصادی کشور نادیده می‌گیرند.
اظهارات حسن روحانی در خصوص مناسب بودن شاخص‌های اصلی اقتصادی در حالی عنوان می‌شود که تورم چهل درصدی و روزانه و افزایش کمرشکن قیمت دلار و سکه، زندگی عادی مردم را در ایران مختل کرده روز به روز بر وخامت اقتصادی مردم می‌افزاید.
در عین حال فعالان بازار ضمن تاکید بر بر آشفتگی بازار و با اشاره به اینکه دولت اقتصاد را به حال خود رها کرده،‌این فرض را بار دیگر مورد تاکید قرار داده‌اند که دولت از آشفتگی موجود در بازار و افزایش قیمت دلار برای جمع آوری نقدینگی در اختیار مردم و جبران کمبود نقدینکچگی ارزی خود استفاده می‌کند.
ضمن اینکه اظهارات حسن روحانی در خصوص تلاش دشمنان برای به شکست کشاندن سیاست‌های اجرای اقتصاد بدون نفت در حالی توسط رئیس جمهور عنوان می‌شود که اقتصاد بدون نفت در جمهوری اسلامی با وجود شعارهایی که سال‌ها در این خصوص توسط حاکمیت جمهوری اسلامی داده می‌شود، از جایگاه مهمی در روندهای اقتصادی جمهوری اسلامی برخوردار نیست.
حسن روحانی در بخش دیگر اظهاراتش به اهمیت نقش دستگاه‌های تبلیغی و رسانه‌ها و صدا و سیما و فضای مجازی در مقابله با جنگ روانی دشمنان تاکید کرد و از این رسانه‌ها خواست تا با اقدامات هوشمندانه و با اطلاع‌رسانی، آگاهی‌بخشی و قدرت اقناع بالا، اجازه ندهند مردم اسیر عملیات روانی و القائات دشمنان در مورد اقتصاد کشور قرار گیرند.این اظهارات حسن روحانی در خصوص تبلیغات دشمنان در حالی عنوان می‌شود که مردم به صورت عینی با چالش‌ها و وضعیت اسف‌بار اقتصادی در کشور روبرو هستند و افزایش نجومی و روزانه‌ و کمرشکن قیمت ها در کشور نیازی به القائات دشمن ندارد و مردم خودشان آن را حس می‌کنند و درگیر و گرفتار آن هستند.
روحانی در ادامه با این وعده که ویروس کرونا موجب وقفه در روند صادرات و واردات شده است، به مردم اطمینان داد با بازگشت مبادلات تجاری به روال قبل از کرونا، در ماه‌های آینده بازار صادرات و واردات به حالت طبیعی بازخواهد گشت و کشور به ثبات در اقتصاد و بازار ارز خواهد رسید.
به گفته‌ی تحلیل گران بازار نابسامانی در وضعیت بازار نه ناشی از کرونا بلکه به علت توقف کامل بازرگانی و همچنین تداوم بلوکه شدن منابع ارزی و دارایی‌های ایران در کشورهای طرف تجارت ایران است که کشور را با کمبود نقدینگی و همچنین محدودیت شدید بازرگانی به خاطر تحریم‌ها روبرو کرده است.